|
www.islam1.fora.pl Forum muzulmanskie
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Rania
Administrator
Dołączył: 07 Sie 2010
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 22:22, 03 Wrz 2010 Temat postu: Sekty czy grupy w Islamie? |
|
|
Wysłannik Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział:
Żydzi podzielili się na siedemdziesiąt jedną lub siedemdziesiąt dwie sekty i Chrześcijanie podzielili się na siedemdziesiąt jedną lub siedemdziesiąt dwie sekty. I moja Umma podzieli się na siedemdziesiąt trzy sekty.
Hadith został przekazany przez: Abu Dawuuda, At - Tirmidhiego, Al - Hakima, Ahmada i wielu innych. At - Tirmidhi powiedział:
Hadeethun Hassanun Sahih.
Hadith ten istnieje w podobnej formie, jednak w jego treści znajdują się również, następujące słowa:
siedemdziesiąt dwie są w Ogniu, a jedna w Jannah, to jest ‘Jamaa’ah.
Został przekazany przez: Abu Dawuuda (2/503), Ahmada (4/102), Al Haakima (1/128) i innych. Niektórzy uczeni, tacy jak Ash - Shawkani i Al - Kawthari, dokonali błędnej oceny, twierdząc, że treść, która została dodana, do pierwotnej treści hadithu, jest słaba. Ibn Hazm stwierdził nawet, że treść, która została dodana, do pierwotnej treści hadithu, jest sfabrykowana.
W jeszcze innej treści, która została dodana, do pierwotnej treści hadithu, na podstawie łańcucha Anasa bin Malika, czytamy:
wszystkie są w piekle, z wyjątkiem tych, którzy podążą za tym, za czym podążaliśmy, Ja i moi Towarzysze.
Jest sprawą bardzo istotną, żeby Muzułmanie zrozumieli właściwy kontekst tego Hadithu, mianowicie, historyczny moment jego objawienia. A zatem z pomocą Allaha (subhana wa tala) skupimy się na szczegółowym ukazaniu jego znaczenia, historycznego momentu jego objawienia i wpływu, jaki ma on, na postępowanie Muzułmanów.
Wysłannik Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) wyjaśnił nam, jak Żydzi podzielili się, na siedemdziesiąt jedną sektę) Firqah (i jak Chrześcijanie podzielili się, na siedemdziesiąt dwie sekty)Firqah). Następnie oznajmił (sal allahu alejhi wa salaam), że ta Ummah, podzieli się na siedemdziesiąt trzy sekty i (wszystkie z nich) będą w piekle, z wyjątkiem tej, która podąży za tym, za czym On (sal allahu alejhi wa salaam) i Jego (sal allahu alejhi wa salaam) towarzysze podążali. Dlatego też, to, że Wysłannik Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział o podziale Ummah Muzułmanów, zaraz po tym, jak powiedział o podziale Żydów i Chrześcijan, oznacza, że zostało to przez Niego (sal allahu alejhi wa salaam) jednoznacznie potępione.
W takim razie, co spowodowało, że Żydzi i Chrześcijanie podzielili się między sobą i w jaki sposób, to, że się podzielili, między sobą, doprowadziło do powstania Sekt (Firqah)?
Dzięki tak postawionym pytaniom możemy zrozumieć, że Qu’ran zakazał nam podzielić się, tak jak to uczynili Żydzi i Chrześcijanie.
a. ) Przedmiotem sporu byli ich Wysłannicy. Allah Najwyższy (subhana wa tala) mówi:
Daliśmy już Mojżeszowi Księgę
i w ślad za nim wysłaliśmy posłańców.
I daliśmy Jezusowi, synowi Marii,
jasne dowody;
i umocniliśmy go przez )Alruh Al kudus).
Czy to prawda, ze za każdym razem,
kiedy przychodził do was posłaniec
z tym, czego nie pragnęliście,
wzbijaliście się w pychę
uważaliście jednych za kłamców,
a innych czyż nie zabijaliście?
[TZQ Al - Baqarah: 87]
I Allah Najwyższy (subhana wa tala) mówi:
I daliśmy Jezusowi, synowi Marii,
jasne dowody,
i umocniliśmy Go przez )Alruh Al kudus)..
I gdyby zechciał Bóg,
to nie zwalczaliby się ci,
którzy przyszli po nich,
kiedy już otrzymali jasne dowody.
Lecz oni się poróżnili. Niektórzy z nich uwierzyli, a niektórzy porzucili swoją wiarę (stali się kuffar)
[TZQ Al - Baqarah: 253]
b.) Przedmiotem sporu były również ich Księgi. Allah Najwyższy (subhana wa tala) mówi:
Religią dla Boga jest islam!
Ci, którym została dana Księga,
przez przekroczenie granic poróżnili się między sobą,
gdy przyszła do nich wiedza.
A kto nie wierzy w znaki Boga…
zaprawdę, Bóg jest szybki w rozrachunku!
[TZQ Al - Imran: 19]
c.) Przedmiotem sporu był również Ogień Piekielny i jego kara. Allah Najwyższy (subhana wa tala) mówi:
Oni powiedzieli:
Ogień nas dotknie
tylko przez pewną liczbę dni.
Powiedz:
Czy wy zawarliście przymierze z Bogiem?
Bóg nigdy nie łamie Swojego przymierza!
Albo też mówicie przeciw Bogu
to, czego nie wiecie?”
[TZQ Al - Baqarah: 80]
d.) Podzielili się miedzy sobą poprzez wzajemne oskarżanie się o Kufr. Allah Najwyższy (subhana wa tala) mówi:
Żydzi mówią:
Chrześcijanie nie stoją na niczym!;
a chrześcijanie mówią:
Żydzi nie stoją na niczym!
- a przecież oni recytują Księgę!
Podobne słowa mówią ci, którzy nie wiedzą.
Bóg rozsądzi między nimi
w Dniu Zmartwychwstania
to, w czym oni się różnili.
[TZQ Al - Baqarah: 113]
Kiedy zadamy sobie pytania - co spowodowało, że Żydzi i Chrześcijanie podzielili się między sobą i w jaki sposób, to, że się podzielili, między sobą, doprowadziło do powstania Sekt (Firqah), uzmysłowimy sobie, że podzielili się oni w fundamentach swoich Deen. Różnica zdań, tych sekt, dotyczyła: proroków, Dnia Sądu (Al - Ana’am, 29), aniołów (będących Wysłannikami) Jedności Allaha, zmartwychwstania, nieba i piekła etc., a więc leży ona w fundamentach ich wiary.
Od czasu kiedy Allah (subhana wa tala) i Jego (subhana wa tala) Wysłannik (sal allahu alejhi wa salaam) zakazali nam podzielić się, tak jak to uczynili Ludzie Księgi, musimy się wystrzegać obszarów, na których doszło między nimi do podziału.
Nie ma żadnego dowodu na to, że Chrześcijanie, czy Żydzi, podzielili się w interpretacji prawa, działaniu na rzecz religii, w różnych grupach i partiach. Dowody w Qur’anie i Sunnie jednoznacznie pokazują nam, że podział ten był w fundamentach i w ‘Aqidah.
To oznacza, że różnica zdań, w samych fundamentach Deen, jest potępiona. Kiedy przytoczymy jeszcze Tasfir ayah, wszystko stanie się jasne:
I trzymajcie się razem węzła Boga, i nie rozdzielajcie się!
[TZQ Al - Imran: 103]
Allah (subhana wa tala) nakazuje Muzułmanom trzymać się mocno i nie puszczać Jego (subhana wa tala) liny i nie podzielić się.
Lina Allaha (subhana wa tala)
Ibn Masuud, Ali Bin Abi Talib i Abu Saied Al - Kuddrri powiedzieli, że jest nią Qu’ran. Inni powiedzieli, że jest nią Deen Allaha (subhana wa tala). Inni, tacy jak Ibnul Mubaarak i Ibn Masuud powiedzieli, że jest nią Jamaah.
I nie podzielcie się
At Tabari powiedział:
I nie rozpraszajcie się z dala od Deen Allaha (subhana wa tala) i Jego (subhana wa tala) zobowiązania, którą nałożył na was w Swojej (subhana wa tala) Księdze, według którego powinniście trzymać się razem w posłuszeństwie Jemu (subhana wa tala) i Jego Wysłannikowi (sal allahu alejhi wa salaam).
Ibn Katheer powiedział:
Nakazał On (subhana wa tala) im pozostać w Jamaa’h i zakazał im podzielić się.
Al Qurtubi powiedział:
Nie podzielcie się tak jak Żydzi i Chrześcijanie (się podzielili) w swojej Deen…
i mogło to oznaczać, nie podzielcie się przez swoje pragnienia i korzyści…
Niektórzy muzułmanie posługują się hadithem, który mówi o siedemdziesięciu trzech sektach, w odniesieniu do wszystkich partii, ruchów, grup i organizacji muzułmańskich. Wynika to niestety z błędnego i powierzchownego zrozumienia przez nich tego hadithu.
Użyte w hadithie, słowo Firqah, nie odnosi się do każdej partii, ruchu, grupy czy organizacji. Żeby to zrozumieć, należy wziąć pod uwagę kilka istotnych faktów:
Po pierwsze, partii, ruchów, grup i organizacji w krajach arabskich są tysiące, a nie tylko siedemdziesiąt trzy.
W samym Libanie jest ponad osiemset różnych organizacji i partii muzułmańskich. Zatem rzeczywistość pokazuje, że ten hadith nie odnosi się do wszystkich partii, przecież Bóg zna przyszłość i nie mógł nam powiedzieć, że sekt będzie siedemdziesiąt trzy, kiedy obecnie mamy ich tysiące. W Polsce też mamy kilka ugrupowań i organizacji, więc czy wszystkie są piekle, a tylko jedna z nich jest w raju?!
Po drugie, zrozumienie, w ten sposób, tego hadithu zaprzeczałoby wersetowi, w którym czytamy:
104 I niech powstanie spośród was Ummah,
który wzywa do dobra,
nakazuje to, co jest uznane,
i zakazuje tego, co jest naganne.
Tacy będą szczęśliwi!
[TZQ 4:104]
Allah (subhana wa tala) w tym wersecie nakazuje nam, aby powstała spośród nas Ummah. Ibn Katheer powiedział, że ten werset oznacza, by powstała Firqah(słowo Firqah użyto w dyskutowanym hadithie), która woła do dobra i nakazuje co jest uznane, a zakazuje co jest naganne. Jeśli tak Bóg (subhana wa tala) chce, by powstała Firqah spośród muzułmanów (a nie wszyscy razem jako jedna Firqah) to nie można rozumieć z dyskutowanego hadithu, że zabronione jest powstanie i działanie partii, ruchów, grup i organizacji muzułmańskich!
Warto w tym miejscu dodać, że w tym wersecie słowo Ummah zostało użyte w formie gramatycznej, zwanej w języku arabskim nakira ( nieokreślone), która implikuje w języku arabskim al ta’adud, co oznacza, że może powstać jedna lub więcej partii.
Jeżeli może powstać jedna lub więcej partii, to jak może być, jedna z nich w raju, a pozostałe w piekle?!
Po trzecie, islam dozwala na różnice zdań w Furuu’ (w gałęziach islamu), a sposób działania dla islamu, w niektórych aspektach, należy do tego obszaru, gdzie może istnieć więcej niż jedno zrozumienie. Jeżeli tak, to wiadomo, że każdy kto będzie działał dla islamu (według danej adoptowanej metody) będzie działał z tymi muzułmanami, którzy adoptują tę samą metodę działania. Skoro mogą istnieć różne rozumienia metody działania, to oczywiście determinuje powstawanie różnych ugrupowań.
Podział w religii nie oznacza różnych poglądów w sprawach kontrowersyjnych. Gdyby tak było uznalibyśmy naśladowców wszystkich szkół muzułmańskich za sekty, które są w piekle. Sunnah Wysłannika (sal allahu alejhi wa salaam) dozwala na brak zgody w odgałęzieniach (Furuu’wink Różnica zdań między Sahabah była w Furuu’, nie w Usuul. Nikt tego nie potępiał. Ci, którzy nastąpili po Sahabah (Tabi’een) i uczeni Salaf (pierwszych pokoleń a nie ci, którzy obecnie tak siebie nazywają) byli zgodni, że dozwolona jest różnica zdań w Furuu’, a nie w Usuul.
Różnica zdań między muzułmańskimi partiami, ugrupowaniami, organizacjami i między różnymi mudżtahidami to coś jak najbardziej zalecanego i bardzo zdrowego dla społeczeństwa muzułmańskiego. Ponadto islam dozwala na istnienie różnych opinii, jeżeli treść, z której został wyprowadzony dany werdykt może być rozumiany na wiele sposobów lub gdy istnieje niezgodność między muhadithinami (ludzie hadithu), co do prawdziwości treści, która stanowi źródło danego werdyktu.
Prorok Muhammad (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział:
Jeżeli mudżtahid dokonał idżitihadu i trafił do prawdy, to ma podwójne wynagrodzenie, a jeżeli się pomylił, to ma jedno wynagrodzenie.
Z tego wynika, że jest dozwolone, tym, którzy dokonują idżitahadu posiadanie odmiennych opinii.
O tym, że jest dopuszczone istnienie kontrowersji w islamie, w Furuu’ (gałęziach) świadczy następujące zdarzenie z życia Proroka (sal allahu alejhi wa salaam). Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział Muzułmanom, którzy mieli jechać do Banu Kuray’za:
Nie módlcie się ‘asr przed miejscowością Banu Kuray’za
Kiedy zbliżał się czas magreb, część Muzułmanów obawiała się, że nie zdążą na modlitwę i uważali, że trzeba się pomodlić. Uznali, że Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) mówiąc to, miał na myśli, aby się bardzo spieszyli, dlatego, że inne hadithy mówią, że podczas podroży nie łączy się ‘asr i magreb tylko dhuhr i ‘asr albo magreb i i’sza. Druga część Muzułmanów uznała, że nie można modlić się teraz ‘asr, ponieważ Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) nakazał im, aby modlili się tylko w Banu Kurayza. Muzułmanie podzielili się. Jedna grupa modliła się, a druga czekała. Nie kłócili się między sobą. Kiedy później zwrócili się do Proroka (sal allahu alejhi wa salaam), on zaakceptował opinie i czyny pierwszej i drugiej grupy. To wyraźnie pokazuje, że w ramach islamu, jest dopuszczone posiadanie różnych opinii, dopóki treść nie jest jednoznaczna.
Budowa Państwa Muzułmańskiego i istnienie różnych partii
Zmiana społeczeństwa i budowa państwa muzułmańskiego (co jest obowiązkiem) jest niemożliwa bez zorganizowanej pracy, bez partii politycznej, która się w to zaangażuje. Państwo Muzułmańskie samo nie powstanie. Należy podjąć się zorganizowanej pracy, na rzecz budowy tego państwa. Zasada z nauki Usul Al Fiqh mówi:
To, bez czego nie można dokonać obowiązku tez jest obowiązkiem.
W związku z tym działania w grupie na rzecz budowy Państwa Muzułmańskiego jest również obowiązkiem.
Nawet Prorok Muhammad (sal allahu alejhi wa salaam) nie pracował sam, a w partii politycznej (jeżeli przyjmiemy współczesną terminologię polityczną). Prorok Muhammad (sal allahu alejhi wa salaam) działał w grupie Sahabah. Nawet już po zbudowaniu Państwa Muzułmańskiego grupa Towarzyszy Proroka (sal allahu alejhi wa salaam) działała i stanowiła odrębną grupą w społeczeństwie.
Nie wszyscy muzułmanie należeli do Sahabah. Prorok często mówił:
Ja i moi towarzysze
co pokazuje, że stanowili jedną grupę.
Jeżeli działanie w grupie, w celu budowy Państwa Muzułmańskiego jest obowiązkiem i jeżeli Qu’ran nam to nakazuje i jeżeli Qu’ran dozwala na istnienie jednej lub więcej grup w społeczeństwie, to jest czymś oczywistym, że te różne ugrupowania adoptują różne prawa.
Jest to akceptowane, dopóki ta różnorodność mieści się w ramach Furuu’ (w gałęziach islamu), a nie w Usul (fundamentach). Wszystkie te partie, różniące się w Furuu’ (w gałęziach islamu), liczone w tysiącach, mogą należeć do tej jedności muzułmańskiej (al dzianma’a), która zachowała się w ramach islamu i nie dzieliła islamu. Czyli wszystkie należą do Al Firka Al Nageya (grupa, która przetrwa), a nie tylko jedna z nich, jak niektórzy, w sposób powierzchowny twierdzą. Inne partie i organizacje, które nie należą do tej jedności, należą do tych siedemdziesięciu dwóch , które są w piekle (o których jest mowa w hadithie).
Niektórzy uczeni liczyli nawet te ugrupowania i pokazali, że liczba sekt, które nie należą do Al Firka Al Najeya sięgnęła tych siedemdziesięciu dwóch grup. Należą do nich Ismaeleya, bahae’ya, druz, gama’at aga khan itd. Te ugrupowania bowiem zmieniły fundamenty religii i przestały, z tego powodu, być ugrupowaniami muzułmańskimi (Muzułmanami) i należą do sekt, które będą w piekle.
Konkluzja
Hadith, który mówi o siedemdziesięciu trzech sektach, spośród których siedemdziesiąt dwie są w piekle, nie odnosi się do tysięcy grup, partii, organizacji i szkół muzułmańskich. Wszystkie te różne ugrupowania, nawet jeśli ich liczba sięga setek tysięcy, w ciągu historii mogą należeć do tak zwanej Al Sunnah wal Dziama’ah, dopóki różnica w poglądach jest w ramach Furuu’ (w gałęziach islamu), a nie w Usul (fundamentach).
Hadith, który mówi o sektach, znajdujących się w piekle, wyjaśnił nam, że podział ten jest podobny do podziałów między Chrześcijanami i Żydami. Qu’ran i Sunnah pokazały jednoznacznie, że podziały między Chrześcijanami i Żydami nie polegały na powstaniu różnych grup odmiennie interpretujących niektóre wieloznaczne prawa, ale różniły się w ‘Aqidah i w fundamentach wiary.
Istnieje tendencyjna klasyfikacja muzułmanów na różne sekty - na salafi i nie salafi, na ahal al sunnah wal gama’a i nie ahlal al sunnah wal gama’a, na islam umiarkowany i islam skrajny, na islam fundamentalisyczny i islam zwykly, itd, itp. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko i Muzułmanie powinni stronić od niego i nie poddawać się wzajamnie różnym klasyfikacjom .
Ummah muzułmańska jest jedyną Ummah, w której istnieją różne opnie, różne szkoły i partie.
Braterstwo muzułmańskie, należenie do jednej Ummy i czczenie jednego Boga łączy wszystkich Muzułmanów,
pomimo istniejących pomiędzy nimi różnych opinii, czy sposobów działania dla islamu.
Potępione są jedynie te ugrupowania, które przekroczyły granice w ‘Aqidah i w fundamentach (Usul).
Do tych ugrupowań należą ismaeleya, druz i wiele innych.
Dyskusja między różnymi ugrupowaniami jest zawsze potrzebna, by wybrać opinię najbliższą prawdy.
Taka dyskusja jest nawet konieczna, ale bez sztucznej i niebezpiecznej klasyfikacji i dzielenia Muzułmanów.
Istnienie partii muzułmańskiej jest konieczne w celu budowy Państwa Muzułmańskiego. Jest to zdrowe zjawisko, powodujące ożywienie intelektu i umysłu muzułmańskiej Ummah i gwarantujące skuteczne rozliczenie się z Khalifem, kiedy Khilafat powstanie isa, aby zapobiec popełnianiu błędów.
Łallahu ‘alam (Bóg wie lepiej)
Wysłannik Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział:
Żydzi podzielili się na siedemdziesiąt jedną lub siedemdziesiąt dwie sekty i Chrześcijanie podzielili się na siedemdziesiąt jedną lub siedemdziesiąt dwie sekty. I moja Umma podzieli się na siedemdziesiąt trzy sekty.
Hadith został przekazany przez: Abu Dawuuda, At - Tirmidhiego, Al - Hakima, Ahmada i wielu innych. At - Tirmidhi powiedział:
Hadeethun Hassanun Sahih.
Hadith ten istnieje w podobnej formie, jednak w jego treści znajdują się również, następujące słowa:
siedemdziesiąt dwie są w Ogniu, a jedna w Jannah, to jest ‘Jamaa’ah.
Został przekazany przez: Abu Dawuuda (2/503), Ahmada (4/102), Al Haakima (1/128) i innych. Niektórzy uczeni, tacy jak Ash - Shawkani i Al - Kawthari, dokonali błędnej oceny, twierdząc, że treść, która została dodana, do pierwotnej treści hadithu, jest słaba. Ibn Hazm stwierdził nawet, że treść, która została dodana, do pierwotnej treści hadithu, jest sfabrykowana.
W jeszcze innej treści, która została dodana, do pierwotnej treści hadithu, na podstawie łańcucha Anasa bin Malika, czytamy:
wszystkie są w piekle, z wyjątkiem tych, którzy podążą za tym, za czym podążaliśmy, Ja i moi Towarzysze.
Jest sprawą bardzo istotną, żeby Muzułmanie zrozumieli właściwy kontekst tego Hadithu, mianowicie, historyczny moment jego objawienia. A zatem z pomocą Allaha (subhana wa tala) skupimy się na szczegółowym ukazaniu jego znaczenia, historycznego momentu jego objawienia i wpływu, jaki ma on, na postępowanie Muzułmanów.
Wysłannik Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) wyjaśnił nam, jak Żydzi podzielili się, na siedemdziesiąt jedną sektę) Firqah (i jak Chrześcijanie podzielili się, na siedemdziesiąt dwie sekty)Firqah). Następnie oznajmił (sal allahu alejhi wa salaam), że ta Ummah, podzieli się na siedemdziesiąt trzy sekty i (wszystkie z nich) będą w piekle, z wyjątkiem tej, która podąży za tym, za czym On (sal allahu alejhi wa salaam) i Jego (sal allahu alejhi wa salaam) towarzysze podążali. Dlatego też, to, że Wysłannik Allaha (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział o podziale Ummah Muzułmanów, zaraz po tym, jak powiedział o podziale Żydów i Chrześcijan, oznacza, że zostało to przez Niego (sal allahu alejhi wa salaam) jednoznacznie potępione.
W takim razie, co spowodowało, że Żydzi i Chrześcijanie podzielili się między sobą i w jaki sposób, to, że się podzielili, między sobą, doprowadziło do powstania Sekt (Firqah)?
Dzięki tak postawionym pytaniom możemy zrozumieć, że Qu’ran zakazał nam podzielić się, tak jak to uczynili Żydzi i Chrześcijanie.
a. ) Przedmiotem sporu byli ich Wysłannicy. Allah Najwyższy (subhana wa tala) mówi:
Daliśmy już Mojżeszowi Księgę
i w ślad za nim wysłaliśmy posłańców.
I daliśmy Jezusowi, synowi Marii,
jasne dowody;
i umocniliśmy go przez )Alruh Al kudus).
Czy to prawda, ze za każdym razem,
kiedy przychodził do was posłaniec
z tym, czego nie pragnęliście,
wzbijaliście się w pychę
uważaliście jednych za kłamców,
a innych czyż nie zabijaliście?
[TZQ Al - Baqarah: 87]
I Allah Najwyższy (subhana wa tala) mówi:
I daliśmy Jezusowi, synowi Marii,
jasne dowody,
i umocniliśmy Go przez )Alruh Al kudus)..
I gdyby zechciał Bóg,
to nie zwalczaliby się ci,
którzy przyszli po nich,
kiedy już otrzymali jasne dowody.
Lecz oni się poróżnili. Niektórzy z nich uwierzyli, a niektórzy porzucili swoją wiarę (stali się kuffar)
[TZQ Al - Baqarah: 253]
b.) Przedmiotem sporu były również ich Księgi. Allah Najwyższy (subhana wa tala) mówi:
Religią dla Boga jest islam!
Ci, którym została dana Księga,
przez przekroczenie granic poróżnili się między sobą,
gdy przyszła do nich wiedza.
A kto nie wierzy w znaki Boga…
zaprawdę, Bóg jest szybki w rozrachunku!
[TZQ Al - Imran: 19]
c.) Przedmiotem sporu był również Ogień Piekielny i jego kara. Allah Najwyższy (subhana wa tala) mówi:
Oni powiedzieli:
Ogień nas dotknie
tylko przez pewną liczbę dni.
Powiedz:
Czy wy zawarliście przymierze z Bogiem?
Bóg nigdy nie łamie Swojego przymierza!
Albo też mówicie przeciw Bogu
to, czego nie wiecie?”
[TZQ Al - Baqarah: 80]
d.) Podzielili się miedzy sobą poprzez wzajemne oskarżanie się o Kufr. Allah Najwyższy (subhana wa tala) mówi:
Żydzi mówią:
Chrześcijanie nie stoją na niczym!;
a chrześcijanie mówią:
Żydzi nie stoją na niczym!
- a przecież oni recytują Księgę!
Podobne słowa mówią ci, którzy nie wiedzą.
Bóg rozsądzi między nimi
w Dniu Zmartwychwstania
to, w czym oni się różnili.
[TZQ Al - Baqarah: 113]
Kiedy zadamy sobie pytania - co spowodowało, że Żydzi i Chrześcijanie podzielili się między sobą i w jaki sposób, to, że się podzielili, między sobą, doprowadziło do powstania Sekt (Firqah), uzmysłowimy sobie, że podzielili się oni w fundamentach swoich Deen. Różnica zdań, tych sekt, dotyczyła: proroków, Dnia Sądu (Al - Ana’am, 29), aniołów (będących Wysłannikami) Jedności Allaha, zmartwychwstania, nieba i piekła etc., a więc leży ona w fundamentach ich wiary.
Od czasu kiedy Allah (subhana wa tala) i Jego (subhana wa tala) Wysłannik (sal allahu alejhi wa salaam) zakazali nam podzielić się, tak jak to uczynili Ludzie Księgi, musimy się wystrzegać obszarów, na których doszło między nimi do podziału.
Nie ma żadnego dowodu na to, że Chrześcijanie, czy Żydzi, podzielili się w interpretacji prawa, działaniu na rzecz religii, w różnych grupach i partiach. Dowody w Qur’anie i Sunnie jednoznacznie pokazują nam, że podział ten był w fundamentach i w ‘Aqidah.
To oznacza, że różnica zdań, w samych fundamentach Deen, jest potępiona. Kiedy przytoczymy jeszcze Tasfir ayah, wszystko stanie się jasne:
I trzymajcie się razem węzła Boga, i nie rozdzielajcie się!
[TZQ Al - Imran: 103]
Allah (subhana wa tala) nakazuje Muzułmanom trzymać się mocno i nie puszczać Jego (subhana wa tala) liny i nie podzielić się.
Lina Allaha (subhana wa tala)
Ibn Masuud, Ali Bin Abi Talib i Abu Saied Al - Kuddrri powiedzieli, że jest nią Qu’ran. Inni powiedzieli, że jest nią Deen Allaha (subhana wa tala). Inni, tacy jak Ibnul Mubaarak i Ibn Masuud powiedzieli, że jest nią Jamaah.
I nie podzielcie się
At Tabari powiedział:
I nie rozpraszajcie się z dala od Deen Allaha (subhana wa tala) i Jego (subhana wa tala) zobowiązania, którą nałożył na was w Swojej (subhana wa tala) Księdze, według którego powinniście trzymać się razem w posłuszeństwie Jemu (subhana wa tala) i Jego Wysłannikowi (sal allahu alejhi wa salaam).
Ibn Katheer powiedział:
Nakazał On (subhana wa tala) im pozostać w Jamaa’h i zakazał im podzielić się.
Al Qurtubi powiedział:
Nie podzielcie się tak jak Żydzi i Chrześcijanie (się podzielili) w swojej Deen…
i mogło to oznaczać, nie podzielcie się przez swoje pragnienia i korzyści…
Niektórzy muzułmanie posługują się hadithem, który mówi o siedemdziesięciu trzech sektach, w odniesieniu do wszystkich partii, ruchów, grup i organizacji muzułmańskich. Wynika to niestety z błędnego i powierzchownego zrozumienia przez nich tego hadithu.
Użyte w hadithie, słowo Firqah, nie odnosi się do każdej partii, ruchu, grupy czy organizacji. Żeby to zrozumieć, należy wziąć pod uwagę kilka istotnych faktów:
Po pierwsze, partii, ruchów, grup i organizacji w krajach arabskich są tysiące, a nie tylko siedemdziesiąt trzy.
W samym Libanie jest ponad osiemset różnych organizacji i partii muzułmańskich. Zatem rzeczywistość pokazuje, że ten hadith nie odnosi się do wszystkich partii, przecież Bóg zna przyszłość i nie mógł nam powiedzieć, że sekt będzie siedemdziesiąt trzy, kiedy obecnie mamy ich tysiące. W Polsce też mamy kilka ugrupowań i organizacji, więc czy wszystkie są piekle, a tylko jedna z nich jest w raju?!
Po drugie, zrozumienie, w ten sposób, tego hadithu zaprzeczałoby wersetowi, w którym czytamy:
104 I niech powstanie spośród was Ummah,
który wzywa do dobra,
nakazuje to, co jest uznane,
i zakazuje tego, co jest naganne.
Tacy będą szczęśliwi!
[TZQ 4:104]
Allah (subhana wa tala) w tym wersecie nakazuje nam, aby powstała spośród nas Ummah. Ibn Katheer powiedział, że ten werset oznacza, by powstała Firqah(słowo Firqah użyto w dyskutowanym hadithie), która woła do dobra i nakazuje co jest uznane, a zakazuje co jest naganne. Jeśli tak Bóg (subhana wa tala) chce, by powstała Firqah spośród muzułmanów (a nie wszyscy razem jako jedna Firqah) to nie można rozumieć z dyskutowanego hadithu, że zabronione jest powstanie i działanie partii, ruchów, grup i organizacji muzułmańskich!
Warto w tym miejscu dodać, że w tym wersecie słowo Ummah zostało użyte w formie gramatycznej, zwanej w języku arabskim nakira ( nieokreślone), która implikuje w języku arabskim al ta’adud, co oznacza, że może powstać jedna lub więcej partii.
Jeżeli może powstać jedna lub więcej partii, to jak może być, jedna z nich w raju, a pozostałe w piekle?!
Po trzecie, islam dozwala na różnice zdań w Furuu’ (w gałęziach islamu), a sposób działania dla islamu, w niektórych aspektach, należy do tego obszaru, gdzie może istnieć więcej niż jedno zrozumienie. Jeżeli tak, to wiadomo, że każdy kto będzie działał dla islamu (według danej adoptowanej metody) będzie działał z tymi muzułmanami, którzy adoptują tę samą metodę działania. Skoro mogą istnieć różne rozumienia metody działania, to oczywiście determinuje powstawanie różnych ugrupowań.
Podział w religii nie oznacza różnych poglądów w sprawach kontrowersyjnych. Gdyby tak było uznalibyśmy naśladowców wszystkich szkół muzułmańskich za sekty, które są w piekle. Sunnah Wysłannika (sal allahu alejhi wa salaam) dozwala na brak zgody w odgałęzieniach (Furuu’wink Różnica zdań między Sahabah była w Furuu’, nie w Usuul. Nikt tego nie potępiał. Ci, którzy nastąpili po Sahabah (Tabi’een) i uczeni Salaf (pierwszych pokoleń a nie ci, którzy obecnie tak siebie nazywają) byli zgodni, że dozwolona jest różnica zdań w Furuu’, a nie w Usuul.
Różnica zdań między muzułmańskimi partiami, ugrupowaniami, organizacjami i między różnymi mudżtahidami to coś jak najbardziej zalecanego i bardzo zdrowego dla społeczeństwa muzułmańskiego. Ponadto islam dozwala na istnienie różnych opinii, jeżeli treść, z której został wyprowadzony dany werdykt może być rozumiany na wiele sposobów lub gdy istnieje niezgodność między muhadithinami (ludzie hadithu), co do prawdziwości treści, która stanowi źródło danego werdyktu.
Prorok Muhammad (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział:
Jeżeli mudżtahid dokonał idżitihadu i trafił do prawdy, to ma podwójne wynagrodzenie, a jeżeli się pomylił, to ma jedno wynagrodzenie.
Z tego wynika, że jest dozwolone, tym, którzy dokonują idżitahadu posiadanie odmiennych opinii.
O tym, że jest dopuszczone istnienie kontrowersji w islamie, w Furuu’ (gałęziach) świadczy następujące zdarzenie z życia Proroka (sal allahu alejhi wa salaam). Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział Muzułmanom, którzy mieli jechać do Banu Kuray’za:
Nie módlcie się ‘asr przed miejscowością Banu Kuray’za
Kiedy zbliżał się czas magreb, część Muzułmanów obawiała się, że nie zdążą na modlitwę i uważali, że trzeba się pomodlić. Uznali, że Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) mówiąc to, miał na myśli, aby się bardzo spieszyli, dlatego, że inne hadithy mówią, że podczas podroży nie łączy się ‘asr i magreb tylko dhuhr i ‘asr albo magreb i i’sza. Druga część Muzułmanów uznała, że nie można modlić się teraz ‘asr, ponieważ Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) nakazał im, aby modlili się tylko w Banu Kurayza. Muzułmanie podzielili się. Jedna grupa modliła się, a druga czekała. Nie kłócili się między sobą. Kiedy później zwrócili się do Proroka (sal allahu alejhi wa salaam), on zaakceptował opinie i czyny pierwszej i drugiej grupy. To wyraźnie pokazuje, że w ramach islamu, jest dopuszczone posiadanie różnych opinii, dopóki treść nie jest jednoznaczna.
Budowa Państwa Muzułmańskiego i istnienie różnych partii
Zmiana społeczeństwa i budowa państwa muzułmańskiego (co jest obowiązkiem) jest niemożliwa bez zorganizowanej pracy, bez partii politycznej, która się w to zaangażuje. Państwo Muzułmańskie samo nie powstanie. Należy podjąć się zorganizowanej pracy, na rzecz budowy tego państwa. Zasada z nauki Usul Al Fiqh mówi:
To, bez czego nie można dokonać obowiązku tez jest obowiązkiem.
W związku z tym działania w grupie na rzecz budowy Państwa Muzułmańskiego jest również obowiązkiem.
Nawet Prorok Muhammad (sal allahu alejhi wa salaam) nie pracował sam, a w partii politycznej (jeżeli przyjmiemy współczesną terminologię polityczną). Prorok Muhammad (sal allahu alejhi wa salaam) działał w grupie Sahabah. Nawet już po zbudowaniu Państwa Muzułmańskiego grupa Towarzyszy Proroka (sal allahu alejhi wa salaam) działała i stanowiła odrębną grupą w społeczeństwie.
Nie wszyscy muzułmanie należeli do Sahabah. Prorok często mówił:
Ja i moi towarzysze
co pokazuje, że stanowili jedną grupę.
Jeżeli działanie w grupie, w celu budowy Państwa Muzułmańskiego jest obowiązkiem i jeżeli Qu’ran nam to nakazuje i jeżeli Qu’ran dozwala na istnienie jednej lub więcej grup w społeczeństwie, to jest czymś oczywistym, że te różne ugrupowania adoptują różne prawa.
Jest to akceptowane, dopóki ta różnorodność mieści się w ramach Furuu’ (w gałęziach islamu), a nie w Usul (fundamentach). Wszystkie te partie, różniące się w Furuu’ (w gałęziach islamu), liczone w tysiącach, mogą należeć do tej jedności muzułmańskiej (al dzianma’a), która zachowała się w ramach islamu i nie dzieliła islamu. Czyli wszystkie należą do Al Firka Al Nageya (grupa, która przetrwa), a nie tylko jedna z nich, jak niektórzy, w sposób powierzchowny twierdzą. Inne partie i organizacje, które nie należą do tej jedności, należą do tych siedemdziesięciu dwóch , które są w piekle (o których jest mowa w hadithie).
Niektórzy uczeni liczyli nawet te ugrupowania i pokazali, że liczba sekt, które nie należą do Al Firka Al Najeya sięgnęła tych siedemdziesięciu dwóch grup. Należą do nich Ismaeleya, bahae’ya, druz, gama’at aga khan itd. Te ugrupowania bowiem zmieniły fundamenty religii i przestały, z tego powodu, być ugrupowaniami muzułmańskimi (Muzułmanami) i należą do sekt, które będą w piekle.
Konkluzja
Hadith, który mówi o siedemdziesięciu trzech sektach, spośród których siedemdziesiąt dwie są w piekle, nie odnosi się do tysięcy grup, partii, organizacji i szkół muzułmańskich. Wszystkie te różne ugrupowania, nawet jeśli ich liczba sięga setek tysięcy, w ciągu historii mogą należeć do tak zwanej Al Sunnah wal Dziama’ah, dopóki różnica w poglądach jest w ramach Furuu’ (w gałęziach islamu), a nie w Usul (fundamentach).
Hadith, który mówi o sektach, znajdujących się w piekle, wyjaśnił nam, że podział ten jest podobny do podziałów między Chrześcijanami i Żydami. Qu’ran i Sunnah pokazały jednoznacznie, że podziały między Chrześcijanami i Żydami nie polegały na powstaniu różnych grup odmiennie interpretujących niektóre wieloznaczne prawa, ale różniły się w ‘Aqidah i w fundamentach wiary.
Istnieje tendencyjna klasyfikacja muzułmanów na różne sekty - na salafi i nie salafi, na ahal al sunnah wal gama’a i nie ahlal al sunnah wal gama’a, na islam umiarkowany i islam skrajny, na islam fundamentalisyczny i islam zwykly, itd, itp. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko i Muzułmanie powinni stronić od niego i nie poddawać się wzajamnie różnym klasyfikacjom .
Ummah muzułmańska jest jedyną Ummah, w której istnieją różne opnie, różne szkoły i partie.
Braterstwo muzułmańskie, należenie do jednej Ummy i czczenie jednego Boga łączy wszystkich Muzułmanów,
pomimo istniejących pomiędzy nimi różnych opinii, czy sposobów działania dla islamu.
Potępione są jedynie te ugrupowania, które przekroczyły granice w ‘Aqidah i w fundamentach (Usul).
Do tych ugrupowań należą ismaeleya, druz i wiele innych.
Dyskusja między różnymi ugrupowaniami jest zawsze potrzebna, by wybrać opinię najbliższą prawdy.
Taka dyskusja jest nawet konieczna, ale bez sztucznej i niebezpiecznej klasyfikacji i dzielenia Muzułmanów.
Istnienie partii muzułmańskiej jest konieczne w celu budowy Państwa Muzułmańskiego. Jest to zdrowe zjawisko, powodujące ożywienie intelektu i umysłu muzułmańskiej Ummah i gwarantujące skuteczne rozliczenie się z Khalifem, kiedy Khilafat powstanie isa, aby zapobiec popełnianiu błędów.
Łallahu ‘alam (Bóg wie lepiej)
Wiecej: [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Rania
Administrator
Dołączył: 07 Sie 2010
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Nie 13:10, 05 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
odnosnie dyskusji jaka toczyla sie na islam w praktyce
http://www.islam.fora.pl/filmy,82/zikr,4908-40.html
dotyczyla slowa uzycia slowa sekta przaz abu anasa, prezentujacy poglady salafickie
oczywiscie,nastapilo wielkie oburzenie przez szytow i nie tylko:)
wkleilam ten artykul , kazdy kto uwaznie przeczyta zauwazy ze autor nie jest salafi
a mimo to uzyl takze w wyzej wymienionym hadisie slowa sekta
ciekawe kim jest autor tego artykulu,tzn jaka szkole prezentuje:)?
nie rozumiem oburzenia...cytat Sejfudina
Cytat: | W Sunniźmie wyrastały ruchy uznawane przez uczonych za sekciarskie, chociażby wymienione wcześniej SEKTY Habaszi czy Ahmadijah. To że coś wyrosło z Ahl Ul-Sunnah nie zmienia faktu że było i jest: SEKTA. |
czyli hadis dotyczy wlasnie tych sekt ? czy innych grup wg ciebie(Sejfudinie)? a skoro innych grup to jakich?
i na koniec ytat z artykulu
Cytat: | Hadith, który mówi o sektach, znajdujących się w piekle, wyjaśnił nam, że podział ten jest podobny do podziałów między Chrześcijanami i Żydami. Qu’ran i Sunnah pokazały jednoznacznie, że podziały między Chrześcijanami i Żydami nie polegały na powstaniu różnych grup odmiennie interpretujących niektóre wieloznaczne prawa, ale różniły się w ‘Aqidah i w fundamentach wiary. |
sam kiedys stwierdziles ze salafi i 4 szkoly Ahl Ul-Sunnah Ła Al-Dżamaah laczy ta sama Aqidah
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Rania
Administrator
Dołączył: 07 Sie 2010
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 10:27, 02 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
i jeszcze odnosnie slow hilala ktory twierdzi ze hadis ten jest slaby
http://www.islam.fora.pl/szi-at-ali-1588-1610-1593-1577-1593-1604-1610,61/hadis-o-73-grupach,5357.html
Hilal pragnąc zdyskredytować słowa wysłannika, sall allahualayhi wa sallam, zapomniał (lub być może nie czytał) tego co oni (szyici) podają za słowa Aliego - niech Allah będzie z niego zadowolony:
Ali bin abi Talib spytał pewnego rabina:
"Czy wiesz na ile sekt stronnicy Mojżesza się podzielili po tym jak odszedł?"
"Muszę zobaczyć w księdze", odparł.
"Jesteś rabinem, a nie wiesz co jest napisane w twej księdze? Co zrobisz jak księga twa przepadnie?" Spytał Ali.
Jalut sprawdził w swej księdze, I odpowiedział że było ich 45.
"Mylisz się. Znam Torę i Ewangelię. Stronnicy Mojżesza podzielili się na 71 sekt, z których tylko jedna jest na właściwej drodze. Także stronnicy Jezusa podzielili się na 71 sekt, z których tylko jedna jest na właściwej drodze. Stronnicy naszego Proroka podzielą się na 73 sekty, z których tylko jedna będzie na właściwej drodze, a reszta będzie stratna."
[Pooya/Ali Commentary 3:103]
[link widoczny dla zalogowanych]
"The Holy Quran" is the name of a well known Shi'a twelver tafsir, translated by Sayed Mir Ahmed Ali with a comprehensive Introduction and extensive commentary by Ayatullah Mirza Mahdi PuyaYazdi.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
abu anas
Administrator
Dołączył: 01 Paź 2010
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 12:30, 30 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Niektórzy mówią, że używanie słowa sekta w odniesieniu do rozłamów w Islamie jest błędne. Mówią że to salaficka manipulacja.
Zacznijmy od tego, że 'Abdul Qahir al-Baghdadi (zm. 429H - rahimahullaah) napisał całą książkę (Farq baynal Firaq) w której opisuje sekty które powstały wśród muzułmanów.
[ [link widoczny dla zalogowanych] ]
I nie on jedyny opisał ten temat, kilkaset lat wcześniej niż urodził się Ibn Taimiyyaah czy Muhammad bin 'Abdul-Wahhab - rahimahumullah.
Jak więc może to być salaficka manipulacja?
Co więcej, polskojęzyczne encyklopedie i opracowania, chociażby Janusza Daneckiego (który o ile mi wiadamo nie jest salafi) używają słowa sekta w odniesieniu do odłamów. Poniżej kilka przykładów.
Cytat: | SEKTA
w religioznawstwie grupa w obrębie większej religii, której członkowie kwestionując ortodoksyjną wykładnię wyodrębniają się w celu zachowania swojej odmienności; s. cechuje zazwyczaj mała liczebność (w porównaniu do wielkich Kościołów), a także, często, skrupulatnie przestrzegana własna hierarchia wewn. zbudowana wokół charyzmatycznego przywódcy; w kościołach chrześc. s. jest każda grupa, która oddzielając się od kościoła macierzystego stworzyła zorganizowaną wspólnotę o charakterze ekskluzywnym.
[ [link widoczny dla zalogowanych] ]
|
Cytat: | IMAMICI , dwunastowcy, zwolennicy dwunastu
największa sekta szyitów uznająca dziedziczną linię 12 imamów, z których ostatni pojawi się w przyszłości jako mahdi i odnowi świat; odłam wyodrębniony w VIII/IX w., od 1502 uznany za doktrynę, w Persji jako religia państwowa; obecnie powszechnie wyznawany przez muzułmanów w Iraku, przez część ludności w Pakistanie, Libanie, Syrii; również nazwa odnosząca się do wszystkich sekt szyickich wyznających boskie posłannictwo imama.
[ [link widoczny dla zalogowanych] ]
|
Cytat: | IBADYCI
sekta muzułmańska, umiarkowany odłam charydżytów; utworzona w VII w. przez Abd Allaha ibn Ibada; podstawą doktryny i. było ścisłe przestrzeganie zasad Koranu i tradycji muzułmańskiej zawartej w hadisach; sekcie przewodził obieralny imam; podobnie jak inne sekty muzułmańskie i. mieli znaczenie nie tylko religijne, ale także polityczne; w poł. VIII w. w Afryce Płn. tworzyli dwa teokratyczne organizmy państwowe, pokonane na początku X w. przez Fatymidów; przetrwali na Płw. Arabskim i w Afryce.
[ [link widoczny dla zalogowanych] ]
|
Cytat: | ASASYNI
sekta muzułmańska, odłam izmaelitów; zał. przez Hasana Sabbaha, działająca ok.1080-XII w.; stosując terror zwalczała kalifat Abbasydów; specjalizowała się w wykonywaniu skrytobójczych wyroków, przed których wykonaniem A. wprowadzali się w trans zażywając haszysz; od nazwy A. pochodzi w j. franc. i wł. określenie płatnego mordercy.
[ [link widoczny dla zalogowanych] ]
|
Cytat: | AHMADIJA
reformistyczna sekta muzułmańska zał. 1889 w Indiach przez mirzę Ghulama Ahmada, który ogłosił się mahdim; postuluje powrót do wartości i zasad pierwotnego islamu; propaguje idee braterstwa ludzi, aktywnie rozwija działalność misyjną; wyznawcy w Indiach, Iranie, Afganistanie, Arabii Saudyjskiej, Egipcie, W. Brytanii, USA.
[ [link widoczny dla zalogowanych] ]
|
Cytat: | Wahhabici, sekta muzułmańska założona przez kupca Ibn Abd al-Wahhaba ok. 1744. Głównym celem odłamu było odrodzenie islamu poprzez odrzucenie naleciałości i zwyczajów, jak np. ubóstwianie Mahometa i jego rodziny. Potępiała kult świętych i miejsc świętych (za wyjątkiem świętych miast: Mekki i Medyny). Zwalczała sufizm (mistycyzm muzułmański).
Założyciel wypędzony z Ajany (1745) uzyskał poparcie M. Ibn Su'uda. W XVIII w. powstało silne państwo wahhabitów. Po 1822 miała wielu zwolenników w Indiach. W istniejącej od 1832 Arabii Saudyjskiej obowiązująca doktryna religijna.
[ [link widoczny dla zalogowanych] ] |
Cytat: | Sekta (z łaciny secta – sposób życia, stronnictwo), grupa religijna, która oderwała się od któregoś z wielkich kościołów i przyjęła własne zasady organizacyjne, odłam wyznaniowy jakiejś religii. Jej członków łączy zazwyczaj silne poczucie wspólnoty, świadomość misyjnego powołania, rygoryzm religijny i etyczny.
W miarę upływu lat niektóre sekty przekształcają się w uznane organizacje religijne, np. Świadkowie Jehowy, mormoni. Wiele nowych sekt pojawiło się w latach 60. XX w. jako wyraz poszukiwania przez młodych ludzi sensu istnienia, jedności.
Ich rosnącą popularność wciąż obserwuje się w Ameryce Północnej, chociaż ich forma kultu i organizacja budzi często kontrowersje, zwłaszcza gdy całkowicie izolują się od reszty społeczeństwa, uniemożliwiając swym wyznawcom swobodę poruszania się. W skrajnych sytuacjach dochodzi do masowych samobójstw członków sekt podporządkowanych silnej indywidualności przywódcy wierzącego w zbliżenie w ten sposób do zbawienia. Niektóre sekty są zakazane lub podlegają kontroli przez państwo.
Hasło opracowano na podstawie “Słownika Encyklopedycznego Edukacja Obywatelska” Wydawnictwa Europa. Autorzy: Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmüller. ISBN 83-85336-31-1. Rok wydania 1999.
[ [link widoczny dla zalogowanych] ]
|
Cytat: | Druzowie, muzułmańska sekta izmaelitów. Powstała na Bliskim Wschodzie w XI w. (Jordania, Syria, Liban). Łączy cechy religii muzułmańskiej, chrześcijańskiej i dawnych wierzeń bliskowschodnich. Księgi święte: Koran, Nowy Testament i tajemne księgi druzów.
Wśród wyznawców panował podział na "uczonych" i "niewiedzących". Wspólna uprawa ziemi, akcje zbrojne wymierzone w przeciwników (1925 - zbrojne powstanie przeciw Francji sprawującej mandat na Bliskim Wschodzie).
[ [link widoczny dla zalogowanych] ]
|
Cytat: | Imamici (po arabsku "imamiyya" - zwolennicy dwunastu, "dwunastowcy"), największa sekta szyitów, która wyodrębniła się w VIII w. W przeciwieństwie do isma'ilitów, uznających jedynie siedmiu, imamici wierzą w linię dwunastu imamów, zapoczątkowaną przez kalifa Alego ibn Ali Taliba, a zakończoną zaginięciem w tajemniczych okolicznościach ostatniego, dwunastego imama, Muhammada al-Mahdiego, zwanego też Ukrytym lub Oczekiwanym. Wierzą, że imam pozostaje w ukryciu i pojawi się kiedyś jako mahdi.
W 1502 doktrynę imamitów uznano w Persji za religię państwową. Poza tym imamitami jest część ludności w Iraku, Libanie i Syrii.
[ [link widoczny dla zalogowanych] ]
|
Cytat: | Isma'ilici, Ismailici, (arab. isma'ilijja lub sab'ijja zwolennicy siedmiu, "siedmiowcy"), sekta szyicka uznająca siedmiu imamów. W odróżnieniu od imamitów ismailici wierzą w linię siedmiu imamów. Rozbieżność między dwoma sektami narodziła się w VIII w. Wtedy to szósty imam, Dżafar as-Sadik, wyznaczył na swego następcę swego młodszego syna pomijając starszego. Część wyznawców nie zgodziła się z tym wyborem i uznała starszego syna, Ismaila (stąd nazwa) za ostatniego "widzialnego" imama. Podobnie jak imamici wierzą, że ostatni imam nie umarł, tylko żyje wiecznie i objawi się kiedyś jako mahdi.
Obecnie isma'ilici żyją w Syrii, Omanie, Iranie, Afganistanie, częściowo w Indiach oraz Azji Środkowej.
[ [link widoczny dla zalogowanych] ]
|
Cytat: | Dżafar as-Sadik, ok. 700–765, szósty imam szyicki; wybitny autorytet i badacz tradycji muzułm.; nauczał w Al-Kufie i Medynie; autor Księgi wróżb; od jego syna Ismaila wywodzi się sekta isma’ilitów.
[ [link widoczny dla zalogowanych] ]
|
Cytat: | Salafizm (arab. سلفية - salafiyya od: salaf - "przodkowie") – to muzułmański ruch religijny i polityczny postulujący odrodzenie islamu poprzez powrót do jego pierwotnych źródeł, "religii przodków".
Za pioniera salafizmu uważa się Ibn Tajmijję, który potępił współczesne mu filozoficzne i sufickie interpretacje islamu, postulując powrót do jego pierwotnej formy, oczyszczonej z późniejszych naleciałości[1]. Termin salafiyya odnosi się jednak przede wszystkim do nurtów reformatorskich wewnątrz islamu powstałych w wieku XIX, które nawiązywały do myśli Ibn Tajmijji. Wcześniej jednak jeszcze, bo w wieku XVIII, narodził się postulujący powrót do pierwotnego islamu wahhabizm[2]. Z salafizmu wywodzi się XX-wieczny fundamentalizm islamski.
Przypisy
Janusz Danecki: Podstawowe wiadomości o islamie. [T.] 1. Warszawa: "Dialog", 1997, s. 211. ISBN 83-86483-40-7.
Janusz Danecki: Podstawowe wiadomości o islamie. [T.] 2. Warszawa: "Dialog", 1998, ss. 53 - 54. ISBN 83-86483-41-5.
[ [link widoczny dla zalogowanych] ] |
Cytat: | Zajdyci, jedna z sekt szyickich, obowiązkiem prowadzenia dżihadu obarczała swojego imama. Sami szyici, wierni zasadzie takijji, czyli ukrywania swego wyznania z obawy przed prześladowaniami, nie przywiązywali do niego większego znaczenia.
Imamici, największa sekta wśród szyitów, oczekuje powrotu (radża) dwunastego imama, isma'ilici - na siódmego (odrzucając pięciu ostatnich imamów imamickich), zajdyci - na czwartego. Według nich ostatni z imamów nie umarł, lecz pozostajšc w ukryciu czeka dogodnego momentu, by objawić się jako mahdi.
[ [link widoczny dla zalogowanych] ]
|
Cytat: | Islam, jak większość wielkich religii, nie jest wyznaniem monolitycznym, a – jako forma ideologii – nie posiada jednej doktryny. Schizmy, które dotknęły religię muzułmanów, najpierw dotyczyły kwestii sukcesji władzy religijnej, później – samej doktryny, aby w końcu doprowadzić również do powstania nowych odłamów o charakterze synkretycznym, czerpiąc swoje elementy zarówno z islamu, jak i innych wyznań (np. Hinduizmu). "Islam: nurty, odłamy, sekty" to krótki przewodnik (w formie leksykonu) po ważniejszych muzułmańskich prądach i ugrupowaniach, które wydzieliły się podczas procesów schizmatycznych, do których dochodziło podczas prawie czternastu wieków jego historii.
SPIS TREŚCI
Zamiast wstępu
Lista 73 sekt
Islam – nurty, odłamy, sekty
Bractwa, ich odłamy i gałęzie
Tablice (Charydżyci, Isma’ilizm, Musta’ilijja, Szyizm)
Indeks nazw nurtów, odłamów, sekt
Indeks nazw osobowych
Minisłowniczek
Literatura
Zbigniew Landowski: Islam nurty odłamy sekty
[ [link widoczny dla zalogowanych] ]
|
Z drugiej strony Pan Halarewicz wmawia:
Cytat: | I PONOWNIE pan Kaddhabi skłamał, otóż słowo Angielskie:
"sect" tłumaczymy po Polsku na "odłam" lub "grupę"
natomiast Angielskie słowo "cult" tłumaczymy po Polsku na "sekta"
Polskiego słowa "sekta" nie tłumaczymy NIGDY po Angielsku na "sect".
To że słowa mają tą samą etymologię, nie znaczy że znaczą to samo. [...] Po Polsku mówię od dziecka, nigdy nie słyszałem słowa sekta użytego wobec odłamu, ZAWSZE oznaczało (rówżnież 30 lat temu) ruch "pseudo religijny" tak jak po Angielsku "cult". |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|